Workshops

Voormiddagsessie:



Belang van de schoolcultuur

Door Kleur Bekennen
Hoe kan de schoolcultuur/het schoolklimaat een hefboom zijn voor (leren in) verbondenheid op school? We gaan in op het belang van een goed schoolklimaat als basis voor geslaagde activiteiten over verbondenheid, verbindend communiceren, respect, vrede en conflict, en wereldburgerschap in het onderwijs.


Rol van het leger

Door Pax Christi
In deze uiteenzetting duidt onze expert, Willlem Staes, wat de rol kan zijn van het Belgische leger in een sterk veranderende wereld. Wat is de mogelijke functie van een leger volgens de vredesorganisatie Pax Christi Vlaanderen? Moeten we evolueren naar een Europees leger en/of moeten we nog een engagement opnemen binnen de NAVO? Is er nood aan nieuwe gevechtsvliegtuigen? Wat zijn VN-vredesmissies en kunnen ze van levensbelang zijn?
Deze workshop zorgt voor een kader om naar het geopolitieke toneel te kijken aan de hand van actuele - onder meer Belgische - vraagstukken. Het geeft suggesties om op termijn naar een meer duurzame en veilige wereld te evolueren.


Reageren op haatspraak

Door Tumult
“Vuile homo”, “Alle moslims zijn terroristen”, “Maar zwarten zijn nu eenmaal aapachtigen”. Komen jouw leerlingen ook met haatspraak in aanraking op sociale media of daarbuiten? In deze vorming ontdekken we samen hoe haatspraak tot stand komt, wat de mogelijke effecten zijn en vooral hoe we een (re)actie opbouwen aan de hand van 5 keuzes. Je krijgt een overzicht van mogelijkheden hoe je als klasgroep of als individu kunt reageren. Werken rond haatspraak is een concrete en actuele manier om aan de slag te gaan rond mensenrechteneducatie.
www.alternarratief.mediawijs.be


Kinder- en Jongerenrechten in de klas

Door VIA Don Bosco
Deze workshop dient een introductie voor kinder- en jongerenrechten te zijn. Alle kinder-en jongeren rechten komen even aan bod en de linken tussen de verschillende rechten en verantwoordelijkheden worden duidelijk, zowel hier als in de rest van de wereld. Ieder kind ter wereld heeft rechten en deze kennen en respecteren is essentieel om alle kinderen een kans te geven zich duurzaam te ontwikkelen binnen zijn of haar eigen context.
Na deze workshop is het interessant om er een paar rechten uit te kiezen en verder te behandelen in klas (eventueel door spreekbeurten te organiseren).


Praten met kinderen/jongeren in moeilijke situaties

Door Pax Christi
Voor volwassenen is praten met jongeren niet altijd een fijne ervaring. Frustratie, misverstanden en onbegrip beletten vaak een constructief gesprek. Met de spelregels om te komen tot goede communicatie van Jaklin Laporte, in een vorig leven 'de Pestjuf', oefent u een methode die u fijne gesprekken met kinderen zal bezorgen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt stap voor stap uitgelegd hoe je op een correcte manier met kinderen communiceert om tot een duurzaam resultaat te komen. De spelregels versterken je emotionele competenties. Deze workshop is een eerste introductie in enkele spelregels.


Toekomstarchitecten: aan de slag in de klas!

Door Arteveldehogeschool
Eén van de cruciale rollen van het onderwijs is om leerlingen en leraren met competenties uit te rusten die hen in staat stellen m met complexe duurzaamheidsuitdagingen (bv. vrede, veiligheid, klimaatverandering, voedselverspilling, mobiliteit,...) om te gaan.
In de klas werken aan een duurzame toekomst? Handen uit de mouwen! Tijdens deze workshp verken je hoe je met leerlingen via odnerzoek, dialoog en experiment actief kan werken aan de wereld van morgen.


Namiddagsessie:



Systeemdenken

Door Djapo
Je maakt kennis met het concept ‘systeemdenken’ of ‘denken in verbanden’. Dit helpt jou als leerkracht om complexe thema’s rond duurzame ontwikkeling begrijpbaar te maken voor je leerlingen . Zij gaan nl. op zoek naar samenhang in oorzaken en gevolgen, naar visualisering van de onderlinge verbanden in delen en gehelen en creëren dankzij verschillende perspectieven nieuwe inzichten op basis van de informatiestroom die op hen afkomt. Systeemdenken maakt kinderen en jongeren meer betrokken bij het leerproces waardoor duurzame thema’s meer betekenis krijgen en er vanuit persoonlijke overtuiging ook gevolg aan kan worden gegeven. In deze kennismaking met systeemdenken biedt Djapo het kader van systeemdenken in de klas en de achtergrond hierbij. Daarnaast passen de deelnemers zelf zoveel mogelijk werkvormen toe, die kunnen meegenomen worden naar de klaspraktijk.


“Wakkere droom”

Door Oxfam Solidariteit
Deze eigenwijze methodiek komt voort uit de psychotherapie. Het is een soort begeleide meditatie waarbij je met je verbeelding een bepaald thema aansnijdt, vertrekkend vanuit je eigen beleving en gevoelens. Deelnemers luisteren met gesloten ogen naar een tekst over ‘grenzen’, worden in een bepaalde sfeer ondergedompeld en maken zo een innerlijke reis. Er wordt nooit expliciet over oorlog en migratie gesproken maar de link is snel gelegd. Na de luistertekst worden ze uitgenodigd de ervaren gevoelens en associaties in woorden of beelden uit te drukken. Binnen de EDO-principes, ligt de nadruk sterk op ‘hart’, zich inleven. De methodiek kan vakoverschrijdend gebruikt worden maar ook vakgebonden in bv. expressieve vakken zoals PO, godsdienst, zedenleer,…


Clash of conflicts

Door Vredescentrum Antwerpen
Wat doe je als je ruzie hebt met je ouders, je beste vriend? Hoe reageer je op beledigende opmerkingen? Wat doe je als je wordt geconfronteerd met racisme? Voor wie kom je op?
Conflicten komen dagelijks voor, maar hoeven niet altijd negatief uit te pakken. Alles hangt af van hoe je ermee omgaat. Pak je het probleem aan of steek je liever je kop in het zand? In deze workshop, opgebouwd rond een interactieve app, worden jongeren uitgedaagd na te denken over hun conflictgedrag.


Inclu Acto

Door Caritas International
Op een interactieve en ludieke manier brengt deze workshop de vragen ter sprake rond vluchtelingen in België en hun integratie. Aan de hand van een rollenspel verplaatsen de spelers zich echt in de huid van de andere en ontdekken ze gaandeweg dat integratie een zaak van iedereen is, zowel die van nieuwkomers als die van het gastland. Deze workshop is een tool om diversiteit in je klas maar ook daarbuiten bespreekbaar te maken. (doelgroep Secundair onderwijs).


Moeilijke onderwerpen bespreken

Door RCN Gerechtigheid & Democratie
Laat je inspireren met concrete didactische en inhoudelijke tips om gevoelige onderwerpen rond uitsluiting, discriminatie en massageweld aan te pakken in de klas. Een getuigenis van iemand die hedendaags massageweld heeft meegemaakt, staat centraal. Deze vormt het uitgangspunt om te reflecteren over gerechtigheid, democratie en het (her)opbouwen van een kritisch, actief, geëngageerd en duurzaam burgerschap en opent het debat hierover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten